1. מהלך למידה לדוגמא:
נושא: הרצל – בן חזון למציאות
שאלה פורייה: חזונו של הרצל בתחומי חיים שונים ובאיזו מידה מתממש חזון זה במדינת ישראל כיום?
התוצר: יצירת מערכון "ארץ נהדרת"
מה לדעתכם יהיו תחומי הדעת המעורבים?
תקציר תהליך הלמידה – מהלכה למעשה:
מפגש חשיפה – מהי למידה רב תחומית?
מבוא – הרצל: האיש והחזון (מצגת)
חקר בקבוצות:
ניתוח "מדינת היהודים" על פי תחומי חיים
הגדרת החזון של הרצל בכל תחום ותחום
בחינת החזון מול חקר כתבות אקטואליות ברשת
תוצר מסכם: מערכון ארץ נהדרת
תהליך הערכה:
פרזנטציה בכיתה + משוב מורה
פרזנטציה מול ההורים
רפלקציה - אישית וקבוצתית
דוגמאות ורעיונות לפעילות נלווית:
חקר שטרות – תרבות ישראל
ביקור במוזיאון "בית ראשונים"
דמויות מופת: טיול שנתי – אילן רמון
צפייה בסרטונים בנושא "חזון ומציאות"
טיול לירושלים וביקור במוזיאון הרצל, הר הרצל, מגדל דוד
מיומנויות: עבודה בקבוצות, פרזנטציה
עברית: ניתוח טקסטים, עיבוד מידע, בניית מצגת תקנית
היסטוריה: עבודה על פי תחומי חיים, השוואה ומסקנות.
2. משימות בין-תחומיות לדוגמא:
רעיון גדול: המדענים הגדולים, העומדים מאחורי המהפכה המדעית הם יזמים.
1. משימת הגשה: בחנו, כל קבוצה את המדען שלה:
כתבו רקע כללי על המדען: שם, שנים, ארץ מוצא, עיסוקים, תגליות מדעיות מרכזיות.
בחרו באחת התגליות, הסבירו אותה והוכיחו כי היא עונה על הקריטריונים ליצירת מיזם.
מהם האתגרים הפוליטיים שניצבו בפני המדען? מי התנגדו לו ו/או עכבו אותו? כיצד התמודד עימם?
חשבו לפחות על 5 אתגרים אישיים שניצבו בפני המדען – פרטו כל אחד מהם והציעו כיצד ניתן להתמודד עימם ביעילות.
להגשה עד __________________
2. משימת הגשה: יוזמים את המחר, בעקבות המדענים הגדולים:
צרו תרשים או דגם של המוצר שלכם.
תנו שם למוצר והגדירו לוגו (סמליל) לחברה והסבירו אותם.
כתבו רציונל בהכללה: הגדירו מהו המוצר שלכם – מה שמו? מה הוא מבקש לקדם?
פרטו את היתרונות של השימוש במוצר שלכם – במה הוא חדשני, במה הוא טוב יותר ממוצרים אחרים, כיצד הוא יכול להשפיע לטובה על חיי המשתמשים בו.
מהם האתגרים האישיים העומדים הצפויים לעמוד בדרככם? באיזה אופן ניתן להתמודד עימם?
מה עשויים לטעון המתנגדים או המתחרים? כיצד תתמודדו עם טענותיהם?
הרחיבו שלושה מהלכים הנחוצים על מנת לקדם את המוצר שלכם.
כיצד הלמידה על המדענים הגדולים סייעה לכם בחשיבה ו/או במיקוד? באיזה אופן?
רכזו את הממצאים על פוסטר אחד והיערכו לפרזנטציה בכיתה.
צרפו רפלקציה אישית וקבוצתית.
להגשה עד: ________________
3. דוגמאות לחיבור בין נושאים לתחומי הדעת הרלוונטיים להם:
1. בעקבות החגים האבודים... - יצירת חג ישראלי חדש המבטא ערכים דמוקרטיים-
תחומי הדעת: אזרחות, תרבות ישראל והיסטוריה
2. באיזה אופן משתקפים החיים בימי הביניים בבלדות הסקוטיות? –
תחומי דעת: היסטוריה, ספרות, עברית ואמנות. תוצר: משחק קופסא
3. המהפכה שלי – מהי המהפכה שתרצו לחולל? –
תחומי דעת: היסטוריה, אזרחות, תרבות יהודית ישראלית ושירת מחאה בספרות .
4. דוגמאות לחיבור בין נושא/שאלה פורייה לבין משימה/פעילות:
1. דירה להשכיר כאלגוריה פוליטית – פעילות: יומן מסע: מי הוא מר עכבר? לאן נסע?
2. מהי מנהיגות ראויה? – פעילות: ראיון עבודה